Monday, December 24, 2012

Kembara di Bumi Uncle Sam 5 : Tiba di Fresno, California 2

Setelah mengangkat barang2 kedalam kereta Grandpa, kami meninggalkan Lapangan Terbang Fresno yang kenali sebagai Fresno Air Terminal. Pada tahun itu (1984), Fresno Air Terminal hanya airport kecil untuk penerbangan dalam negeri sahaja.

Fresno Air Terminal
Gambar dalam Fresno Air Terminal - 1984
Namanya telah ditukar kepada Fresno Yosemite International Airport pada tahun 1996 dan menjadi airport international sepenuhnya pada tahun 2006.



Jarak dari airport ke rumah grandpa lebih kurang 7km sahaja dan mengambil masa 15 minit melalui jalan East Clinton Ave, North Chestnut Ave, masuk ke Cedar Ave sebelum keluar melalui Platt Ave dimana rumah grandpa terletak. Aku tidak banyak bercakap sepanjang perjalanan tersebut kerana terlampau excited dan masih tak percaya yang aku sudah sampai dan menjejak kaki ke negara yang selama ini hanya aku kenali melalui cerita combat, superman dan little house on the prairie.

Selepas sampai di rumah grandpa, kami ditunjukkan kepada bilik kami dan grandpa membiarkan kami untuk mengemaskan barang-barang kami. Bilik agak selesa dengan 2 katil serta wardrobe yang berasingan. Beberapa ketika grandpa memanggil kami dan menunjukkan bilik air untuk kami gunakan dan menanyakan samada kami ingin apa-apa minuman. Tekakku memang terasa haus tapi seperti biasa adab melayu, kami jawab, "No, thank you". Aku mengharapkan supaya grandpa akan bagi juga minuman sepertimana adab orang melayu walaupun tetamu kata tak nak, disediakan juga. Malangnya, bila mendengar kata-kat kami tu, grandpa pun kata, "ok then, see u guys tomorrow , have a good rest, good night". Itulah first lesson yang aku belajar mengenai mat salleh, tiada cakap berlapis punya, when u say no, u should mean no. Malam tu kami tidur nyenyak setelah travel selama hampir 20 jam kerana penat walaupun dengan tekak yang sangat haus ...bersambung...


No comments:

BUKU-BUKU TERKINI DARI TELAGA BIRU


Get paid for your opinions! Click on the banner above to join Planet Pulse. Its totally free to sign up, and you can earn UNLIMITED. Find out more by visiting PLANET PULSE.
Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH